Kurs na Malcie w ramach programu Erasmus +

Kurs na Malcie w ramach programu Erasmus +

Program Erasmus +
Szkolny projekt “TIK?Tak! Szkoła przyszłości”
RELACJE NAUCZYCIELI ZE SZKOLENIA JĘZYKOWEGO NA MALCIE

Kurs na Malcie rozpoczął się 24 stycznia i trwał do 4 lutego 2022 roku. Organizatorem kursu był Executive Training Institute (ETI) na Malcie, w mieście St. Julian’s. Siedmioro nauczycieli z naszej szkoły brało udział w zajęciach. Cztery nauczycielki uczestniczyły w kursie językowym, 3 nauczycieli języka angielskiego brało udział w kursie metodycznym (CLIL i TEL)

Panie z kursu językowego napisały tak:
Na początku myślałyśmy, że jest to akcja tylko i wyłącznie dla nauczycieli języków obcych. Okazało się jednak, że w projekcie mogą brać udział wszyscy chętni do poszerzania swoich językowych umiejętności. Zadeklarowałyśmy chęć udziału w projekcie -pani Katarzyna, Joanna, Ewa oraz Agata . Wybrałyśmy język angielski, który chciałyśmy doskonalić i kraj, do którego polecimy. Mobilność tego projektu polegała na dwutygodniowym wyjeździe na Maltę, zajęciach w szkole językowej w tym kraju, poznawaniu kultury i sztuki oraz zwyczajów mieszkańców.

Malta leży w strefie klimatu subtropikalnego typu śródziemnomorskiego, z krótkimi, bardzo łagodnymi zimami, długim okresem z letnimi temperaturami oraz 300 dniami słonecznymi rocznie! To wyspa, na której można spotkać ludzi wielu narodowości, posługujących się różnymi językami. Maltański to język z grupy semickiej w ramach rodziny afroazjatyckiej. Jest spokrewniony z językiem arabskim, a dokładniej z dialektami zachodnimi języka arabskiego, szczególnie z dialektem tunezyjskim. Wiele zapożyczeń czerpał z języków włoskiego i angielskiego. Jest to jedyny język semicki zapisywany wyłącznie alfabetem łacińskim. Taką ciekawostkę można znaleźć w Wikipedii. Na Malcie są dwa języki urzędowe: maltański oraz angielski. Była to kiedyś kolonia angielska.

Przed wyjazdem nasz koordynator pan Mirosław spotykał się z nami (od listopada 2020 r.) ucząc nas języka angielskiego. Podstawy językowe, które opanowałyśmy przed wylotem były niesamowicie potrzebne i pozwoliły nam na posługiwanie się językiem w podstawowym, komunikacyjnym stopniu.

Ale wróćmy do naszej przygody na Malcie…
Zajęcia w szkole na Malcie odbywały się w godzinach 9.00-14.30 i były podzielone na trzy części. Lektorem kursu językowego była wspaniała nauczycielka Maria Luisa . W pierwszym tygodniu pracowaliśmy w 6 osobowej grupie- nas 4 oraz pan Sławek i pani Agnieszka. W drugim tygodniu grupa liczyła 5 osób, bez pani Agnieszki.

Panie uczące w naszej szkole języka angielskiego- pani Joanna i pani Daria w pierwszym tygodniu pracowały z kolegą ze szkoły w Suwałkach – Konradem. Ich zadaniem było wspólne stworzenie projektu – lekcji opartej na metodzie CLIL (zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe). Drugi tydzień pracowały panie razem z trenerką Isabellą. Podczas zajęć poznały wiele stron internetowych oraz aplikacji, które wykorzystały do stworzenia WebQuestu.

Pan Mirek uczestniczył w dwutygodniowym kursie, którego celem było rozwijanie kompetencji cyfrowych. Wielką zaletą tego kursu, był fakt, że był jedynym uczestnikiem w grupie, co pozwoliło na wyjątkowo indywidualne podejście trenera do pracy z nim. “Organizacja przyjmująca – ETI Malta jest bardzo dobrze przygotowana do prowadzenia kursów TEL zarówno pod względem merytorycznym jak i logistycznym. Osoba prowadząca zajęcia, P. Lorenza Flinders posiada b. szeroką wiedzę teoretyczną i praktyczną nt. cyfrowych narzędzi potrzebnych w nauczaniu zgodnie z wyzwaniami XXI wieku” Link do bloga

Uczestnicy kursów przygotowali dwie prezentacje: Szkoła Podstawowa i Malta.

W całej szkole na przerwach dało się słyszeć różne języki, jednak wszyscy staraliśmy się komunikować między sobą w języku angielskim.

Nie samą nauką człowiek żył… W ramach programu kulturowego pan Mirosław Szeligowski zorganizował nam dwie wycieczki: do obecnej stolicy Malty – Valletty i dawnej stolicy – Mdiny oraz spacer wzdłuż przepięknych klifów Dingli. Valletta – położona na półwyspie pomiędzy dwiema zatokami – jest najmniejszą stolicą w Unii Europejskiej, lecz z największym zagęszczeniem zabytków. Z kolei Mdina jest średniowiecznym miastem położonym w centralnej części wyspy na wzgórzu, dodatkowo otoczona jest fosą i murami obronnymi. Nazywana jest miastem ciszy, bo zamieszkują ją tylko 292 osoby. Kręcono tam sceny do filmu „Gra o tron”. Tych wspomnień nikt nam nie odbierze.

Kolejnym ,,przystankiem” naszego pobytu na Malcie była wycieczka na Gozo. Cudowna wyspa Gozo przyciąga ogromne rzesze turystów. Dopłynęłyśmy do niej promem, a następnie piętrowym autobusem zwiedziłyśmy całą wyspę. Krajobraz, który mogłyśmy podziwiać z góry autokaru oraz możliwość odsłuchania komentarzy – gdzie dokładnie jesteśmy i dlaczego warto wysiąść na kolejnym przystanku, było niesamowitym przeżyciem oraz świetnym sposobem na zwiedzanie wyspy. Victoria, stolica Gozo oraz Cytadela wywarły na nas niezapomniane wrażenie.

Co przywiozłyśmy z Malty oprócz cudownych wspomnień, mnóstwa magnesików i bransoletek? Jaki ten wyjazd ma wpływ na naszą pracę? Dzięki udziałowi w kursie w szkole ETI przełamałyśmy barierę językową, rozwinęłyśmy umiejętności czytania i słuchania. Dał nam większą swobodę w „przemycaniu” angielskich słówek na lekcjach, które prowadzimy. Nawet w edukacji wczesnoszkolnej można dzieciom przy okazji wprowadzania kierunków świata, nazw dni tygodnia czy miesięcy, dołożyć słówka po angielsku.

Jako szczęśliwe posiadaczki Certyfikatu ukończenia kursu języka angielskiego jesteśmy bardzo zadowolona ze zdobytej wiedzy i rozwinięcia umiejętności komunikacyjnych. W ciągu 42 godzin nauki poznałyśmy wiele zwrotów, idiomów, słówek, przysłów i wyrażeń potocznych, które przekazać może tylko native speaker. Podczas zajęć musieliśmy wykorzystywać poznane zwroty w zdaniach, dialogach, czy wypowiedziach. Podejmowaliśmy rozmowę na różne tematy ćwicząc wymowę, gramatykę i słownictwo.

Przygotowała: Agata Januszkiewicz

Dane o szkolnym projekcie:
Numer projektu 2019-1-PL01-KA101-06278
Finansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).
Realizacja projektu zakończy się 19.08.2022 r.
Kwota dofinansowania szkolnego projektu wynosi 43436,00 Euro

Print Friendly, PDF & Email